مهم نیست که شغل شما چیست؟ پوشیدن کفش ایمنی می تواند از آسیب های جدی به پاها و کل بدن شما را از خطرات نجات دهد. ما در این مقاله سعی داریم درباره فواید کفش ایمنی با شما عزیزان اطلاعاتی را در میان بگذاریم پس با ما همراه باشید.

مضرات و فواید کفش ایمنی

پژوهشگران گزارش کرده اند که استفاده از کفش های نامناسب علاوه بر آسیب های جسمی جبران ناپذیر، بر اعصاب و روان و راندمان فرد نیز تاثیر می گذارد. علاوه براین، مهره های کمری و گردن نیز به دلیل ارتباط مستقیمی که با پا دارند، دچار آسیب های جبران ناپذیری می شوند. انتخاب کفش مناسب می تواند از بروز بسیاری از ناراحتی های جسمی و عضلانی در فرد جلوگیری کند و سلامت قامت و روان افراد را به دنبال دارد.

برای کارگرانی که هنگام کار، پاهای آنها درمعرض خطر برخورد با اجسام داغ و برنده یاسقوط اجسام قرار دارد، باید کفش و پوتین ایمنی با رعایت استاندارد تهیه ودر اختیار آنها قرار گیرد.

پا یه عنوان ستون بدن عمل می کند پس برای مراقبت از آن باید از تجهیزاتی استفاده کنیم که بدانیم کاملا از ما محافظت می کند یکی از تجهیزاتی که پای ما را از خطرات احتمالی محافظت می کند کفش ایمنی است. اما هر کفش ایمنی مناسب ما و کارمان نیست پس بنابراین برای آنکه کفش ایمنی مناسبی را بتوانیم انتخاب کنیم باید از انواع کفش ایمنی آگاه شویم در ادامه با ما همراه باشید که در این باره اطلاعاتی را در این زمینه برای شما عزیزان بیان کنیم.

تاریخچه بوجود آمدن کفش

انسان های اولیه برای محافظت از پای خود ابتدا از برگ درختان و حصیر و سپس از چوب و بعد از آن از پوست حیوانات استفاده می کردند. همزمان با رشد تمدن بشری کفش نیز از پیچ و خمهای تاریخی گذر کرده و مدلهای مختلفی به خود دید. بطور مثال قبل از جنگ جهانی اول کفش هایی با پاشنه تقریبا ۵۰ سانتی متری مُد روز بوده، بعد از جنگ جهانی و همزمان با رشد انفجاری صنعت، تولید کفش نیز دچار تحول گردید و انواع کفش ها برای مصارف مختلف تولید شد از جمله برای استفاده کسانی که در معادن و کارخانه ها مشغول کار بودند. بطوریکه هم اکنون کفش ایمنی با تنوع بسیار بالا برای محیط ها و شرایط مختلف کاری تولید می شود.

ویژگی کفش ایمنی استاندارد

ایمنی و امنیت کفش­های ایمنی: یک انگشت پا که قادر به تحمل یک فولاد غول پیکر با وزن ۲۰ کیلوگرمی به طور عمودی از یک متر ارتفاع باشد ویژگی کلیدی کفش ایمنی که با استاندارد بین المللی است و باید ۲۰۰ ژول از انرژی جنبشی بتواند جذب کند.

راحتی و بهداشت کفش­های ایمنی: کفش ایمنی باید راحت باشد زیرا کارگران اغلب به مدت طولانی باید با انها کار کنند. کفش ایمنی راحت باید در برابر آب و دما از پا محافظت کند و به طور کلی مواد پوشش دهنده آن باید راحت باشند. یک کفش ایمنی استاندارد باید انعطاف پذیری، پشتیبانی پایه و قوس، پاشنه پا و جذب ضربه پاشنه را فراهم کند.

طول عمر کفش­های ایمنی: کفش های ایمنی با جنس چرم دیرتر فرسوده می شوند به همین دلیل کفش ایمنی استاندارد عمدتا از چرم گاو یا بوفالو ساخته می شوند. کفش های چرمی دارای دوام و طول عمر زیادی می باشند.

مزایای اساسی کفش های ایمنی استاندارد در محل کار

۱.      کفش ایمنی در برابر سقوط و افتادن اشیا از شما محافظت میکند

سقوط کردن و افتادن اشیا از خطرات معمول در محیط کارگاهی هستند. کارگران برخی اجسام سنگین حمل می کنند یا در برخی از محیط ها افراد زیادی با ماشین آلات و وسایل نقلیه کار می­کنند. کفش های حفاظتی مانند پوتین های ایمنی می توانند به طور موثر از برخورد اشیا و آسیب دیدن پا جلوگیری کنند.

۲.      کفش ایمنی مناسب در برابر لغزش،سر خوردن پا و افتادن شما محافظت می کند

لغزشهای غیرقابل پیش بینی، بیرون آمدن یا افتادن رویدادهای ناخوشایند است که می تواند در هر محل کار اتفاق بیفتد. کفش های مناسب می توانند از شما در برابر خطرات لغزش و سرخوردن محافظت کنند. علاوه بر آن افراد می توانند برای کاهش خطرات ناشی از لغزش از نوار های ضد لغزش استفاده کنند. کفش هایی با کشش مناسب می توانند از سقوط شما در محیط های لغزنده جلوگیری کنند.

۳.      محافظت در برابر خطرات الکتریکی

برق از مهم ترین خطراتی است که در محیط کار وجود دارد. کارگران ممکن است با تجمع الکتریسیته ساکن و یا شوک های انرژی الکتریکی روبه رو شوند که می تواند به جرقه ی الکتریکی در محیط های خاص منجر شود. برای کاهش احتمالات خطرات الکتریکی، کفش هایی مناسب هستند که از جنس چرم یا پلاستیک باشند که از انتقال جریان الکتریسیته  جلوگیری کنند.

۴.      حفاظت در برابر سوختگی

در هر صنعتی سوختگی های خطرناک از آتش سوزی می تواند رخ دهد. کفش ایمنی ساخته شده از مواد محکم و با دوام می تواند از سوختگی های ناشی از تکه های شیمیایی، تکه های فلزی و سایر مواد خطرناک و آسیب پذیر جلوگیری نماید.

۵.      گرم نگه داشتن پا در آب و هوای شدید

در بعضی از نقاط، آب و هوای سرد خشن ممکن است به آسیب هایی مانند نیش های یخ زده و هیپوترمی منجر شود. کارکنان شاغل در محیط­های سرد و یخ زده در معرض این گونه خطرات هستند. ویژگی خوبی که یک کفش ایمنی استاندارد باید دارا باشد این است که پاها را از سرما محافظت نماید.

۶.      مقاومت در برابر خستگی

عضلات پا، پشت و سایر قسمتهای مهم بدن می توانند هنگام کار زیاد خسته شوند. خستگی می تواند مشکل بزرگی برای کارگرانی باشد با سطوح سختی مانند بتن و .. کار می کنند. کفش های ایمنی استاندارد این امکان را فراهم می کند که هر گونه فشاری غیر ضروری بر مچ پا کارگران را کاهش دهد. بنابراین پوشیدن کفش ایمنی مناسب می­تواند در بازده کار تاثیرگذار باشد.