کلاه ایمنی وسیله‌ای محافظتی است که برای جلوگیری از صدمه رسیدن به سر استفاده می‌شود. در برخی موارد این گونه کلاه جنبه حفاظتی ندارد و به صورت نمادین استفاده می‌شود. قدیمی‌ترین کلاه ایمنی توسط سربازان آشوری در ۹۰۰ سال پیش از میلاد مسیح مورد استفاده قرار می‌گرفت. این کلاه دارای عینک و کلاه برنزی ضخیمی بود تا از سر در مقابل ضربات شمشیر و تیر محافظت کند. هم‌اکنون نیز سربازان از این‌گونه کلاه‌ها استفاده می‌کنند که بیشتر از مواد سبک وزن پلاستیکی ساخته می‌شود.

در موارد غیرنظامی نیز کلاه ایمنی برای فعالیت‌های تفریحی و ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. (برای مثال: سوارکاری، فوتبال آمریکایی، هاکی روی یخ، کریکت، بیسبال و سنگ‌نوردی) همچنین در فعالیت‌های خطرناک همچون ساخت‌وساز، کار در معدن و پلیس ضد شورش استفاده می‌شود. استفاده از کلاه ایمنی در برخی صنایع اجباری می‌باشد . در موتورسواری و دوچرخه‌سواری نیز کلاه‌های مخصوصی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کلاه ایمنی یکی از مهمترین تجهیزات ایمنی به شمار می آید که خرید آن مانند دیگر تجهیزات ایمنی لازمه ی شناخت است تا بتوانید کلاه ایمنی استانداردی را تهیه کنید. اما فراتر از کلاه ایمنی استاندارد باید به راحتی آن اهمیت داد تا بتوانید از کلاه ایمنی که استفاده می کنید مناسب شما باشد. به همین دلیل است که لازمه ی خرید تجهیزات ایمنی دقت بالا و شناخت کافی نسبت نوع سطح نیاز خود از نوع کالاست.

اما به غیر از استاندار های کلاه ایمنی چه نکته ی دیگری می تواند مطرح باشد که در تهیه کالای مناسب تاثیر گذار باشد. یکی از موارد که مطرح کردیم شناخت بر روی سطح نیاز است، برای شرح این نکته به تعدد مشاغل متفاوتی که نیاز به کلاه ایمنی دارند توجه کنید که هر کدام از این مشاغل به دلیل نوع آسیبی که ممکن است به ناحیه سر وارد شود از کلاه ایمنی استفاده می کنند بنابراین نوع شغل بسیار مهم است که در مورد چه نوع حرفه ای قرار است از کلاه ایمنی مهندسی استفاده شود.

به طور کلی جنبه های بسیاری وحود دارد که در هنگام استفاده از کلاه ایمنی باید به آن ها توجه کافی را داشته باشید، یکی از مهمترین نکاتی باید به آن توجه کنید کیفیت کالا و جنس کالا است، در بسیاری از مواقع و در بسیاری از مواقع جنس کالا می تواند بسیار مهم باشد برای تشخیص این ویژگی ها افراد حتی با کمترین تجربه می توانند تشخیص درستی را بدهند.

کاربرد و انواع کلاه ایمنی

همانطور که گفته شد بر اساس انواع مشاغل، انواع تجهیزات ترافیکی ارائه می شود، انواع کلاه ایمنی در زیر دسته ی تجهیزات ایمنی جای دارد چرا که کاربری آن در حفظ ایمنی افراد حین انجام کار است، کلاه ایمنی به عنوان یکی پوشش محکم بر روی ناحیه سر قرار می گیرد و وارد آمدن هر گونه آسیبی از جمله وارد آمدن ضربه به سر جلو گیری می کند از آنجایی که ناحیه ی یکی از مهمترین قسمت های بدن است و آسیب به آن می تواند گاهی بسیار خطر آفرین باشد و حتی به قیمت از دست دادن جان افراد تمام شود، کلاه ایمنی کار یکی از مهمترین تجهیزات ایمنی به شمار می اید که تمام کارکنان و کارگران باید از آن ها استفاده کنند.

در خرید کلاه ایمنی گاهی باید به نکاتی حتی به چشم نمی آید نیز توجه کرد، از جمله رنگ کلاه ایمنی که می تواند نوع کاربری متفاوتی داشته باشد، انتخاب رنگ کلاه ایمنی نمی تواند به دلیل سلیقه ی افراد باشد بلکه تعاریف متفاوتی دارند. اگر بخواهیم انواع کلاه های ایمنی را در نظر بگیریم باید به کلاه ایمنی آتش نشانی، کاله ایمنی jsp ، کلاه ایمنی صنعتی ، کلاه ایمنی برق و … را نام برد، در این میان این نکته قابل اهمیت است که به دلیل نوع کاربری هر کدام از انواع کلاه ایمنی ، برای مثال قیمت کلاه ایمن صنعتی با نوع دیگری از کلاه ایمنی متفاوت است.

استفاده از مواد اولیه ی درجه یک، کیفیت بالای این محصولات را نشان می دهد که با توجه به گوناگونی و استفاده در شرایط متفاوت، مشخصات فرمی و ارگونومیکی متفاوتی را باعث شده است.

رنگ کلاه ایمنی افراد در پروژه های ساختمانی به چه معنا است؟

اگر وارد کارگاه های ساختمانی شده باشید، حتما دیده اید که افراد شاغل در آن مجموعه ی ساختمانی ، کلاه های ایمنی به سر دارند. شاید فکر کنید که رنگ کلاه ایمنی ساختمانی ، اهمیتی نداشته و کاملا اتفاقی انتخاب می‌شود! اما باید به شما بگوییم که چنین نیست! رنگ کلاه های ایمنی ساختمانی ، حیطه ی کاری هر فرد را در یک کارگاه ساختمانی نشان می‌دهد.

استاندارد رنگ کلاه ایمنی در کارگاه ساختمانی

لازم به ذکر است که استاندارد رنگ کلاه ایمنی در کارگاه ساختمانی ، از یک قانون جهانی پیروی می‌کند و در تمام جهان، نشان دهنده ی سطوح کاری افراد مختلف است. پس تفاوت رنگ کلاه های ایمنی ، بی دلیل نیست، چرا که اگر اینطور بود، نیازی به این رنگ ها نبود و تمام افراد، برای حفظ امنیت خود در کارگاه ساختمانی، یک رنگ از این کلاه ها را به سر خود می‌گذاشتند.

دلایل استفاده از کلاه ایمنی کارگاه ساختمانی

در ادامه، برخی از دلایل استفاده از کلاه های ایمنی رنگی را در مهندس عمران برایتان بازگو می‌کنیم.

تاثیر رنگ کلاه ایمنی در شناسایی و مسئولین کارگاه

فرض کنید در یک بخش یا طبقه از کارگاه ساختمانی هستید و اشکالی جدی و خطرناک در قسمت برق مربوط به آن بخش به وجود آمده است. رنگ کلاه ایمنی ، مسئول مربوط به آن بخش، از دور و در میان جمعیت، قابل تشخیص بوده و می‌توانید به راحتی او را برای کمک و رفع مشکل، فرا بخوانید. همین امر باعث می‌شود تا تاخیر زیادی در پیدا کردن مسئول مربوطه به وجود نیاید.